ŘÃzenà automobilu omezuje nejen v naÅ¡Ã zemi Å™ada pÅ™edpisů a zákonů. NÄ›které z nich máme zavedeny již dlouho, jiné jsou relativnà novinkou. Mezi tu druhou skupinu lze pak zaÅ™adit i absolutnà pÅ™ednost chodců na pÅ™echodu.
Â
Ta jednoduÅ¡e znamená, že pokud u pÅ™echodu Äeká chodec, musÃme jej vždy pustit a umožnit mu pÅ™ejÃt. To má zabránit tomu, aby musel Äekat tÅ™eba i půl hodiny, než se bude moci dostat na druhou stranu, zvláštÄ› pak na velmi frekventované silnici.
Â
Â
Toto naÅ™Ãzenà vÅ¡ak sebou pÅ™ineslo i problémy. NÄ›které se daly oÄekávat, jiné byly pro vÅ¡echny pÅ™ekvapenÃm. Mnohé z nich nejsou dodnes vyÅ™eÅ¡eny, a tak obÄas docházà na pÅ™echodech ke kolizÃm, Äasto s tragickými následky.
Â
Asi nejvÄ›tÅ¡Ãm problémem je, že si mnozà chodci nejsou vÄ›domi takzvané brzdné dráhy. Vejdou do silnice, aniž by si uvÄ›domili, že blÞÃcà se vůz nemá již Å¡anci zastavit. To platà pÅ™edevÅ¡Ãm na mokré Äi namrzlé vozovce, kde je brzdná dráha o to delÅ¡Ã.
Â
Â
Problémem je i fakt, že chodci mnohdy nejsou pÅ™ÃliÅ¡ dobÅ™e vidÄ›t. ZvláštÄ› starÅ¡Ã lidé nosà obleÄenà pomÄ›rnÄ› nevýrazné barvy, takže je pak lze za mlhy Äi deÅ¡tÄ› velmi snadno pÅ™ehlédnout. To si vÅ¡ak Äasto neuvÄ›domujÃ. I proto lze doporuÄit, aby ÄlovÄ›k nosil minimálnÄ› jeden barevnÄ› výrazný kousek. RozhodnÄ› tÃm Å™idiÄům ulehÄÃte práci.
Â
ÄŒasto se setkáváme i s tÃm, že lidé naopak pÅ™ed pÅ™echodem Äekajà a nedávajà dostateÄnÄ› najevo svůj zájem pÅ™ejÃt, pÅ™ÃpadnÄ› jej sice dajà najevo, ale nepÅ™echázÃ, napÅ™Ãklad protože jsou v rozhovoru s nÄ›kým jiným. Obojà řidiÄe mate a znaÄnÄ› komplikuje situaci.
Â
Bohužel, vÄ›tÅ¡inu uvedených problémů nenà nijak snadné odstranit. Nelze totiž oÄekávat, že se lidé najednou zaÄnou chovat pÅ™esnÄ› podle pÅ™edpisů. ŘidiÄům tedy nezbývá, než si dávat u každého pÅ™echodu zvýšený pozor a jet tak rychle, aby bylo možné kdykoliv okamžitÄ› zastavit. Nikdy totiž nemůžete vÄ›dÄ›t, kdy vám tam vbÄ›hne nÄ›jaký spÄ›chajÃcà chodec.